Att byta mobiloperatör

Det kan finnas många olika anledningar varför du skulle vilja byta mobiloperatör. Det kan bland annat vara så att dur är missnöjd med den operatören som du har eller har du kanske hittat bättre och mer prisvärda alternativ hos en annan svensk mobiloperatör. Men innan du väljer att byta ut ditt gamla abonnemang mot ett nytt från en annan operatör, kolla vilken deal din nuvarande mobiloperatör kan erbjuda dig. Om du hur som helst väljer att byta operatör så kan du nästan alltid för med dig ditt nuvarande nummer till nästa operatör. Detta underlättar väldigt mycket och går väldigt smidigt.

Att behålla ditt nuvarande mobilnummer när du byter mobiloperatör

Att behålla ditt nuvarande mobilnummer är väldigt lätt. När du väljer att byta till en ny operatör, så behöver du vanligtvis inte själv göra överföringen utan det sköter den nya operatören automatiskt. Det kostar dig inte heller något att göra överföringen av ditt telefonnummer, då detta är en del av den svenska konsumentlagen. Däremot kan du få betala en avgift om du har bindningstid kvar på det avtal du nu har för att lösa ut det.

Om din mobiltelefon är låst

Om du köper en mobiltelefon genom din tidigare operatör är det väldigt vanligt att den är låst. Det betyder med andra ord att om du betyder operatör så kan du inte använda din gamla telefon direkt. Ofta har du möjlighet att mot betalning låsa upp din telefon. Antingen kan detta göras hos din gamla operatör, eller så finns det olika företag som är specialiserade på att bland annat låsa upp mobiltelefoner. Om du försöker att sätta in ett nytt SIM-kort, så kommer det inte att fungera.

Byta mobiloperatör och köpa telefon

Om du behöver köpa en ny mobiltelefon kan det vara en bra idé att köpa en som inte är operatörlåst. Det vill säga att du kan använda den med vilket SIM-kort du vill. Detta kan vara extra viktigt att ta tänka på om du ofta ringer från utlandet och använder dig av inhemska abonnemang eller kontantkort.